Projekta partneri

Projektu atbalsta

ISRNM vēstkopa

Esi informēts par mūsu jaunumiem!

Interesanti
Versija drukāšanai
Versija drukāšanai

Dzelzceļš ir ilgtspējīgs un videi draudzīgs transporta līdzeklis. Tomēr arī dzelzceļam ir nelabvēlīga ietekme uz apkārtējo vidi. Viena no tām ir troksnis – īpaši kravas vilcienu radītais. ES likumdošana un politika iestājas par dzelzceļa trokšņa samazināšanu, radot dalībvalstīm savietojamas direktīvas un atbilstošas tehniskās specifikācijas. Piemēram, vides trokšņa direktīva (Environmental Noise Directive) ES dalībvalstīm liek izstrādāt un iesniegt trokšņu kartes un rīcības plānus trokšņu slāpēšanai. ES seko arī dalībvalstu likumdošanai un var pieprasīt ieviest specifisko likumdošanu trokšņu ierobežošanai.

Dzelzceļa trokšņu kontroles vēsture ir samērā gara. Trokšņu slāpēšanai realizēti daudz un dažādi projekti. Pārsvarā tie saistīti ar trokšņu aizsargsienu būvniecību un troksni izolējošu logu izvietošanu dzīvojamās mājās dzelzceļa tuvumā. Nākotnē dzelzceļa trokšņu slāpēšanā lielāko potenciālu speciālisti saskata klusāku transporta līdzekļu ražošanā. Vajag uzlabot arī jau tagad esošo ritošo sastāvu, piemēram, vagonu riteņiem čuguna bremzes nomainot uz troksni slāpējošu kompozītu materiālu bremžu blokiem, kā arī izmantot sliežu un riteņu trokšņu absorbētājus, regulāri slīpēt sliežu ceļus.

Skaņas izolējošo logu un dzelzceļa trokšņu aizsargsienu konstruēšana ES valstīs notiek jau vairākus gadus. Daudzās valstīs šiem mērķiem izveidotas speciālas programmas. Piemēram, Vācijā dzelzceļa skaņu ierobežošanai katru gadu paredz EUR 100 miljonus, fiksētu summu šiem mērķiem katru gada izdala arī Itālijā. Francijā ir izstrādāts plāns, kur noteiktā laikā jāuzceļ trokšņu aizsargsienas. ES trūkst kopīga uzskaitījuma, cik pasākumi pēdējos gados trokšņu ierobežošanā dalībvalstīs veikti un kādi rezultāti iegūti. Aptuvenās aplēses liecina, ka ES valstīs dzelzceļa trokšņu aizsargsienas uzceltas vairāk nekā 1000 km garumā un ar trokšņu izolācijas logiem aprīkotas vismaz 60 000 mājas. Pieejamie dati liecina, ka šobrīd visgarākās dzelzceļa trokšņu aizsargsienas izbūvētas Austrijā (450 km), Čehijā (115 km) un Dānijā (46 km).